حقوق زن بعد از فوت شوهر

موضوع خانواده نوشته امین فضلی
حقوق زن بعد از فوت شوهر
تصویر مقاله

فهرست عناوین مقاله

اشتراک گذاری مقاله:

حقوق زن بعد از فوت شوهر


زن زمانی از شوهر خود ارث میبرد که بصورت دائم به زوجیت شوهر در بیاد و اینگونه هست که رابطه توارث بین آنها ایجاد میشود اما در صورتی که عقد ازدواج به صورت منقطع واقع شود زن از مرد ارثی نمیبرد مگر اینکه در سند نکاحیه شرط شود که زن از شوهر خود ازث میبرد.
سهم الارث زن از شوهر نیز متفاوت هست که میزان آن در صورتی که شوهر فرزندی نداشته باشد مستند به بند 2 ماده 900 قانون مدنی یک چهارم از اموال شوهر است که این میزان در صورتی که هیچ وارثی برای شوهر نباشد بقیه اموال او در حکم اموال بلاصاحب است و به حاکم شرع میرسد اما در صورتی که مرد فرزند داشته باشد بر طبق ماده 901 قانون مدنی یک هشتم از اموال مرد به زن میرسد لازم به ذکر است که زن ازعین  اموال غیر منقول شوهر مثل خانه یا زمین ارثی نمیبرد و در واقع از قیمت انها ارث میبرد.


 در این میان سوالی که شاید برای بیشتر مخاطبین به وجود بیاید این است که تکلیف مهریه بعد از فوت شوهر به چه شکل است؟ یا این که مهریه زن بعد از فوتش چه میشود؟ 
ابتدا به پاسخ  سوال اول در خصوص مهریه زن بعد از فوت همسر میپردازیم . در صورتی که شوهر فوت کند بعد از پرداخت هزینه کفن و دفن زن میتواند دادخواست مطالبه مهریه به طرفیت تمام وراث بدهد و از اونجایی که مهریه خانم یک طلب ممتاز هست بر سایر طلبکاران شوهر مقدم است میتواند قبل از ادای دیون متوفی مهریه خود را مطالبه کند . 
حال که به بیان این مطلب پرداختیم در خصوص سوال دوم نیز پاسخ به این که مهریه بعد از فوت زن به چه شکل است میپردازیم هنگامی که زن فوت میکند وراث او میتوانند از شوهر ایشان مطالبه طلب مهریه زن را انجام بدهند و مرد مکلف به پرداخت مهریه به سایر وراث است. 


با توجه به بیان مطالب فوق که صرفا به بیان رابطه حقوقی ارث پرداخیم خالی  از لطف نیست که چند خطی در مورد مباحث کیفری ارث زوجین از یک دیگر بپردازیم.
حال به بررسی حکم حق قصاص برای هر یک از زنو شوهر میپردازیم بر طبق ماده 351 قانون مجازات اسلامی اینگونه حق برای زن و شوهر در موارد قصاص عضو یا قصاص نفس فرقی نمیکند و زن یا شوهر حق قصاص از فرد جنایت کار را ندارد و طبق ماده 352 همین قانون در صورتی که قصاص تبدیل به دیه شود از دیه به مقدار سهم الارث هر کدام ارث میبرند و اگر برخی از وراث خواهان دیه و برخی خواهان قصاص باشند همسر مقتول از سهم دیه کسانی که خواهان دیه باشند ارث میبرد.

 

 ولی اگر صاحب حق قصاص فوت کند و حق قصاص به همسر مقتول از طریق ارث برسد میتواند از این طریق اعمال حق کند و خواهان قصاص قاتل شود بطور مثال اگر مردی به قتل برسد که دارای یک فرزند و همسر باشد در صورت فوت فرزند قبل از اعلام نظر در خصوص قصاص یا دیه مادر ایشون که در واقع وارث حق فرزند متوفی خود است میتواند قصاص کند یا مطالبه دیه را خواستار شود یا گذشت نماید.

 

حقوق شوهر بعد از فوت زن 


ارث عبارت است از اینکه بعد از فوت حقیقی یا موت فرضی فرد اموال و ماترک وی پس از پرداخت هزینه های مراسم تدفین و دیون و واجبات مالی متوفی به بستگان او برسد.که در این باره همسر نیز به عنوان یکی از بستگان سببی از همسر خود ارث میبرد. ارث روجین از یکدیگر متفاوت و متغیر است که در این مقاله قصد داریم  به بیان این مطلب که موجب ارث هر یک از یکدیگر میبرند اشاره مینماییم.


زمانی مرد از زن ارث میبرد و رابطه توارث ایجاد میشود که این رابطه زمانی ایجاد میشود که زن و شوهر بصورت دائم عقد نکاح را انجام بدهند.در این خصوص بین زن و شوهر تفاوت در میزان ارث بری وجود دارد که سهم هر کدام بصورت متغیر در نظر گرفته میشود که به صورت جداگانه  در این مقاله  مورد بررسی قرار میدهیم .مستند به ماده 899 قانون مدنی میزان سهم الارث مرد پس از فوت زن به میزان یک دوم در فرض کلی است و در صورتی که زن هیچ گونه وارثی نداشته اعم از اینکه پدر مادر خاله دایی و.....  باشد کل اموالش به شوهرش میرسد همچنین بر طبق ماده 900 قانون مدنی چنانچه  زن دارای فرزند باشد در اینصورت سهم شوهر یک چهارم از اموال زن است .

 

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

آخرین مقالات منتشرشده

آخرین مقالات منتشرشده

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

در هر ساعت از شبانه روز و در هفت روز هفته می توانید با به صورت تلفنی و متنی از وکلای وکیل وند مشاوره دریافت کنید.

پشتیبانی و راهنمای خدمات: 91017949-021

شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 الی 17

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

خدمات حقوقی وکیل وند

وکیل وند طیف گسترده ای از خدمات حقوقی را در قالب های مختلف به شما ارائه می دهد، از جمله:

  • مشاوره حقوقی متنی و تلفنی در زمینه های مختلف
  • تنظیم و نگارش دادخواست، لایحه و سایر اوراق قضایی
  • وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری
  • انجام امور قراردادها
  • و سایر خدمات حقوقی